dinsdag 23 september 2008

Wijze woorden van Friezen over alle denkbare situaties

In een ware kringloopwinkel — zo één die zichzelf als Weggeefwinkel profileert — kreeg ik het boekje Friese Wijsheden. Het is een deeltje uit een reeks van Uitgeverij Verba te Hoevelaken, met binnen- en buitenlandse bon-mots, maar ook met op bepaalde thema's gerichte wijsheden: Joodse, Oosterse, bijbelse, Russische, maar ook algemeen Nederlandse en wijsheden van boeren en over bijvoorbeeld het weer.
Deze Friese wjsheden zijn verzameld door Theo Dijkstra, de illustraties zijn van Will Berg.

* * * * * * * * * *

Men moat nit alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit.
Men moet niet alles zeggen wat men weet, maar wel alles weten wat men zegt.

"Ik bin altyd by 't ferstan troch rekke," zei de boer, "doe k jong wie, siet it yn 'e âlderdom en no 't ik âld bin, sit it by de jeugd.
"Het verstand is altijd langs me heen gegaan," zei de boer, "toen ik jong was, wisten de ouderen het altijd beter en nu ik oud ben denkt de jeugd het altijd beter te weten."

In fraachstik hat trije kanten: jo kant en mien kant en de juiste kant.
Een vraastuk heeft drie kanten, jouw kant en mijn kant en de juiste kant.

"'t Giet op 't lêst for 't leafdewurk," sei âlde Gauke en doe die hy twa sigarebantsjes by 't âld papier.
"Het gaat tenslotte om het liefdewerk," zei de oude Gauke, en hij deed twee sigarenbandjes bij het oud papier.

"I preekje hjoed allinnich foar de sliepers," sei dûmny, "det de oaren kinne har wol deljaan."
"Ik preek vandaag alleen maar voor de slapers," zei de dominee, "dus de anderen kunnen wel een tukje doen."

As men witte wol hoefolle in gûne jildt, mot men iene liene.
Als men weten wil hoeveel een gulden waard is, moet men er een lenen.

Hy kin hom an in strie stjitte ndat it hiele hûs daveret.
Hij kan zich zó stoten aan een strootje dat het hele huis ervan trilt.

Grutskens stiet in hynder goed, mar in minske beroerd.
Trots staat een paard goed, maar een mens slecht.

't Is in min spul, immen dy't oer 't hynder tild is, wer yn 'e midden fan 't seal te krijen.
Het is moeilijk om iemand die over het paard getild is weer in het zadel te krijgen.

Bij âldswie it in grut wûnder as in ezel prate, no is 't in wûnder as in ezel hum stilhâldt.
Vroeger was het een groot wonder als een ezel praatte, nu is het een groot wonder als de ezel zich stil houdt.

Geen opmerkingen: