woensdag 9 juli 2008

Multatuli wist het al: "Er zijn dichters die verzen maken."

't Is een treurig verschijnsel dat het woord 'origineel' 'n lofspraak is.

Er zijn weinig boeken waaruit men niet leren kan hoe men niet schrijven moet.

Zelden schrijf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.

Er is niets poëtischer dan de waarheid. Wie daarin geen poëzie vindt, zal steeds een pover poëetje blijven daarbuiten.

Geen poëzie zonder wellust.

Half goed is niet goed, half waar is niet waar, halfheid leidt tot niets.

Ik begrijp heel goed hoe men behoudend wordt, door goed op te letten wat 'n liberaal is.

Krijgskunde is lafhartigheid met rang van wetenschap.

Het uitroeien van één vooroordeel is meer waard dan 't bedenken van tien nieuwe stelsels.

Ik ken zeer weinig mensen die lezen kunnen.
____________
Afbeeldingen
1. Bundeltje met Aforismen van Multatuli, verschenen in een gelijkvormige reeks, bij uitgeverij Ad. Donker.
2. Eduard Douwes-Dekker, bijna uitsluitend bekend onder zijn pseudoniem Multatuli (i.de.: Ik heb veel geleden).


Geen opmerkingen: